Cercetarea clinică, cheia noilor tratamente în medicină

Cel mai simplu medicament pe care îl iei atunci când ești răcit sau ai o durere de cap este rezultatul unei perioade îndelungate de cercetare și testare. Te-ai gândit vreodată la acest lucru? De fiecare dată când mergi la farmacie sau intri în cabinetul unui medic, beneficiezi de efortul depus de biologi, medici și pacienți voluntari pentru evaluarea eficienței și siguranței anumitor tratamente și dispozitive medicale.

Când ai o anumită problemă de sănătate, îți dorești să știi ca tratamentul administrat sau investigațiile dau rezultate și nu îți pun sănătatea în pericol. Extinderea duratei medii de viață și eradicarea anumitor boli se datorează cercetării în medicină. Poliomelita este una dintre afecțiunile care au fost aproape eradicate ca urmare a descoperiri unui vaccin care a fost supus testelor clinice. De asemenea, politicile actuale în ceea ce privește tuberculoza au rezultat tot în urma testelor clinice.

Studiile clinice răspund în mod științific la întrebări referitoare la cum putem preveni, detecta sau trata anumite boli. De asemenea, acestea oferă date referitoare la ce anume funcționează și ce nu pentru oameni. Pentru a atinge aceste obiective de cunoaștere, noi medicamente, dispozitive și proceduri medicale sunt testate în cadrul studiilor clinice.

Cercetarea medicală demonstrează eficiența și siguranța tratamentelor

Avem nevoie să știm dacă un anumit tratament funcționează, este mai eficient decât altele asemănătoare sau dacă are efecte secundare. Cercetarea medicală, respectiv studiile clinice, sunt gândite astfel încât să răspundă la aceste întrebări, cu scopul de a îmbunătăți sănătatea și calitatea vieții pentru pacienți. Studiile clinice sunt cele care ne oferă dovada că un anumit vaccin, medicament, dispozitiv medical sau chiar dietă au efectele scontate pentru un grup semnificativ de persoane.

În acest ecosistem, participanții la studiile clinice joacă un rol determinat pentru evoluția medicinei. Fără implicarea acestora, medicamente precum penicilină, vaccinul antitetanos sau mamografia nu ar fi intrat în practica medicală.

Medicina modernă nu este posibilă în afara contextului studiilor clinice. În spatele oricărui medicament, vaccin, dispozitiv medical sau intervenție stau mii de pacienți voluntari în studiile clinice. Contribuția lor se traduce în descoperiri revoluționare în medicină și mii de însănătoșiri sau vieți salvate.

De ce avem nevoie de studii clinice?

Studiile clinice vor releva dacă un anumit medicament, vaccin, procedură medicală sau dispozitiv:

• este eficient și sigur;
  • care sunt tipurile de pacienți pentru care oferă cele mai bune rezultate;
  • dacă poate fi utilizat pe scară largă.

Tratamente noi pentru cancer, diabet, artroză, hepatită, hipertensiune, colesterol, astm sunt dezvoltate în acest mod chiar în momentul în care tu citești acest articol.

Aplicații ale studiilor clinice

În cadrul studiilor clinice sunt testate:

• medicamente;
  • dispozitive medicale;
  • proceduri sau tratamente chirurgicale;
  • teste pentru diagnosticare și screening;
  • noi servicii medicale;
  • vaccinuri;
  • modificări în dietă;
  • strategii cu rol preventiv.

Care sunt rezultatele studiilor clinice

Studiile clinice sunt gândite astfel încât să evidențieze prin intermediul unor dovezi științifice eficiența unei anumite forme de tratament. Aceasta se dovedește viabilă dacă:

• reușește să vindece un număr mai mare de pacienți decât soluțiile existente;
  • funcționează semnificativ mai bine decât un placebo;
  • evidențiază o îmbunătățire notabilă sau o gestionare mai bună a manifestării unei afecțiuni decât un alt tratament existent;
  • are performanțe mai bune decât un tratament similar: efecte secundare mai puține sau mai puțin severe, este mai sigur, este mai ușor de administrat, are un cost mai bun.

Cum se desfășoară un studiu clinic

În momentul în care un anumit medicament ajunge să fie subiectul unui studiu clinic, acesta a fost deja subiectul unor cercetări prealabile cuprinse în etapa preclinică. Până să fie testat pe pacienți, acesta este supus testelor de laborator, apoi celor pe animale, iar concluziile obținute sunt cele care determină dacă ajunge în etapa cercetării clinice.

Studiile clinice pot fi intervenționale, când participanților le este administrat un traatament specific, sau observaționale, care evaluează aspectele privitoare la sănătatea grupurilor de participanți targetate.

În cadrul unui studiu clinic, se folosește o metodă de repartizare aleatorie a participanților în grupuri, în funcție de tratamentul administrat, care poate fi cel studiat, unul standard sau placebo, numită randomizare. Astfel, rezultatele studiului își păstrează acuratețea.

Studiile clinice se desfășoară în patru faze succesive.

Faza I. Medicamentul va fi administrat unui mic grup de pacienți sau persoane sănătoase (20 – 100) pentru a evalua siguranța, efectele secundare posibile, și a identifica modalitățile în care ar trebui utilizat.

Faza II. Câteva sute de pacienți care suferă de afecțiunea vizată de studiu vor fi implicați în studiu, pentru evaluarea eficienței și siguranței medicamentul. Poate dura 2 ani de zile.

Faza III. Aceasta este o etapă superioară a studiului, la care participă un număr mai mare de participanți decât în fazele anterioare, între 300 și 3000 de voluntari. Sunt evaluate siguranța și eficiența prin compararea cu un tratament standard sau placebo. Se poate întinde pe o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ani.

Faza IV. După ce medicamentul a fost autorizat și este disponibil pe piață, continuă să fie testat privind riscurile, beneficiile și modul de utilizare.

Impactul cercetării medicale

Medicina modernă își ia informațiile din studiile clinice. Importanța acestora este indiscutabilă pentru progresul medicinei, care se translatează într-o calitate mai bună a vieții pentru oamenii din întreaga lume. Cercetătorii, medicii și pacienții sunt entitățile care fac posibile noile descoperiri.

În contextul cercetărilor clinice care se desfășoară și care se proiectează în lumea medicală, ne putem aștepta ca în viitor:

• să fie identificate noi opțiuni de tratament pentru boli cronice, cum sunt diabetul, gonartroza, bolilele cardiovasculare, bolile degenerative sau cele terminale;
  • să fie lansate noi tipuri de medicamente, care au mai puține efecte secundare;
  • să fie dezvoltate dispozitive inteligente pentru îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu dizabilități;
  • să fie mai bine înțelese cauzele anumitor boli și, în consecință, să fie dezvoltate soluții de tratament pentru acestea;
  • să apară noi tipuri de servicii medicale și să se ridice standardul celor existente;
  • să fie identificate pârghiile privind prevenția anumitor afecțiuni.

Toate acestea sunt posibile cu efortul comun al celor care aleg să își dedice timpul și cunoașterea pentru sănătate.

Nu uita! Orice medicament, analiză sau procedură medicală de care beneficiezi în prezent poartă semnătura a mii de oameni care s-au împlicat în procesul descoperirii și testării lor.