Ce este pneumologia și cum te ajută medicul pneumolog

Medicina evoluează constant, iar fiecare specializare are un rol extrem de important pentru sănătate. Modul în care noi ne informăm, căutăm, întrebăm și încercăm să înțelegem domeniul exact de activitate al fiecărei ramuri medicale, ne ajută să găsim răspunsuri utile și practice atunci când avem curiozități și soluții pentru sănătate.

Dorim să te punem în temă cu tot ce înseamnă pneumologia și tot ce poate face un medic pneumolog în cazul în care apar afecțiuni ale aparatului respirator.

Ce este pneumologia?

Încă din denumire se înțelege că este știința care studiază plămânii, dar aparatul respirator este compus din plămâni, bronhii și pleură, iar de toate acestea va avea grijă ramura medicinii numită pneumologie. Bineînțeles că afecțiunile pe care medicii încearcă să le trateze pot fi diferite de la pacient la pacient și în funcție de ce organe sunt afectate.

Ce afecțiuni sunt legate de această specializare?

Bolile pulmonare sunt împărțite în 3 categorii principale, în funcție de organele afectate:

• Afecțiuni ale căilor respiratorii(astm, emfizem, bronșită), posibile îngustări sau blocări ale acestora, se manifestă prin dificultăți la nivel de respirație.
  • Afecțiuni ale țesutului pulmonar(fibroză pulmonară, sarcoidoză), provoacă deteriorarea acestuia, cicatrici sau inflamare. În acest caz, plămânii nu au o dilatare suficientă, oxigenarea se diminuează.
  • Afecțiuni ale circulației pulmonare care sunt reprezentate de vase de sânge afectate de la nivelul plămânilor, cauzate de inflamații, cicatrici, coagulare.

Majoritatea acestor tipuri de boli de la nivelul aparatului respirator implică de altfel și posibile afecțiuni cardiace. Cele mai comune sunt: astmul, emfizemul, bronșita cronică, fibroza pulmonară, pneumonia, cancerul pulmonar.

• Astmul se instalează în urma unor inflamații la nivelul bronhiilor și bronhiolelor, existând sensibilități la substanțe diverse(fum de țigară, mucegai, alergeni) și imposibilitatea de a respira, acestea fiind niște crize des întâlnite la astfel de pacienți.
  • Emfizemul afectează alveolele care se distrug treptat, lent. Cauza principală a acestei afecțiuni este fumatul. Se manifestă prin îngreunarea expirației și obținerii de oxigen.
  • Bronșita cronică este caracterizată de îngustarea inreversibilă a bronhiilor și o micșorare a funcției respiratorii.
  • Fibroza pulmonară este o afecțiune ce poate avea multiple cauze: expunerea la substanțe, particule anorganice, medicamentele neadecvate pentru plămâni, radiații, tulburări autoimune, cauze idiopatice. Pacienților care suferă de acest tip de fibroză li se deteriorează țesuturile ce se află între alveolele pulmonare.
  • Pneumonia este declanșată de viruși și bacterii care atacă un sistem imunitar slăbit. Persoanele cu această afecțiune vor avea febră, vor tuși de cele mai multe ori expectorând, repirația va fi mai rapidă, dar nu corectă, iar în cazuri mai grave va apărea și confuzia, delirul.
  • Cancerul pulmonar reprezintă o dezvoltare de celule maligne ce nu este controlată, la nivelul plămânilor.  Poate apărea oriunde în plămâni și poate să afecteze orice componentă a sistemului respirator.

Investigații recomandate

Medicii care se ocupă de această specializare sunt pneumologii. Aceștia pot oferi prevenție, diagnostic, tratament pentru afecțiuni ale aparatului respirator. Pneumologii vor efectua diverse investigații pentru a putea oferi un diagnostic corect și va ține cont în momentul propunerii unui plan de tratament și de alte afecțiuni ce ar putea exista în istoricul pacientului.

Analizele ce vor fi făcute sunt dintre cele mai diverse și diferă în funcție de afecțiunea sau simptomele pe care le prezintă pacientul la consult:

• Recoltarea de probe de sânge arterial pentru a evalua pH-ul sângelui, oxigenului și dioxidului de carbon;
  • Probe de sânge complete;
  • Teste pentru depistarea gripei, a fibrozei chistice;
  • Biopsii la nivelul plămânului pentru a stabili existența sau inexistența cancerului;
  • Spirometria stabilește starea căilor respiratorii;
  • Capacitatea evaluează elasticitatea plămânilor și mișcarea cutiei toracice;
  • Frotiu, detectează existența unor posibile infecții.

Pe lângă acest set de analize, urmează și investigațiile imagistice ce pot fi recomandate de către medicul pneumolog:

• Radiografiile toracice, care au rolul de a analiza structura pulmonară;
  • CT(tomografiile) pentru a prezenta în detaliu întreaga structură a aparatului respirator;
  • Imagistica prin rezonanță magnetică care oferă posibilitatea de a observa vasele de sânge și organele la nivelul pieptului.

În cazul în care pacientul suferă de o boală a inimii sau medicul suspectează această dependență între afecțiunea pulmonară și cea cardiovasculară, se vor recomanda și alte teste:

• Electrocardiograma, care va urmări ritmul cardiac;
  • Investigații cu privire la calitatea sau posibila existență a unor tulburări de somn.

Tratamentul

Atunci când vorbim de tratamentul bolilor pulmonare există mai multe planuri la care ne raportăm. Medicul este cel mai indicat să ofere soluții și sfaturi, să prescrie un tratament pentru afecțiunile enumerate mai sus.

În tratarea afecțiunilor aparatului respirator, principalele obiective sunt:

• Prevenirea;
  • Recomandarea unui tratament corect pentru fiecare afecțiune;
  • Prevenirea transmiterii bolilor.

Câteva sfaturi utile pentru a te ține departe de probleme ale plămânilor ar fi următoarele:

• renunțarea la fumat;
  • o expunere cât mai redusă la particule dăunătoare;
  • un consult periodic la un medic de specialitate.

Pneumologii sunt persoanele la care putem apela cu încredere atunci când prezentăm simptome care ar putea indica o afecțiune pulmoanară. Aceștia vă vor ghida încă de la prima întâlnire într-o direcție potrivită nevoilor dumneavoastră și vă vor putea oferi sfaturi pentru o stare de sănătate mai bună.